Med disse 9 endringene kan du redusere sykefraværet på verkstedet og i industrien


Både ulykker og belastningsskader forårsaker ubehag, smerter og fravær fra jobb til skade for arbeidstaker, arbeidsgiver og samfunnet forøvrig. Heldigvis er det flere grep man kan ta for å redusere både disse og sykefraværet!

Jobber du på verksted eller i industrien kjenner du helt sikkert til ubekvemme arbeidsstillinger, repetitative bevegelser eller tunge løft. På en del slike arbeidsplasser håndteres det sterke kjemikalier, og i mange tilfeller benyttes det tunge eller potensielt skadelige maskiner og utstyr.

Vi har et felles ansvar for å sørge for trygge arbeidsforhold som ivaretar den enkeltes både sikkerhet og helse. Det fine er at noen av tiltakene er både gratis og enkle, men det krever en bevisstgjøring i alle ledd og et kontinuerlig fokus for å få uttelling for innsatsen.

Husk: Det er lettere å forebygge enn å reparere!

| Les også: Guide - velg riktig arbeidsbenk til verkstedet »

Her er 9 tips til tiltak for å forebygge belastningsskader og ulykker:

  1. Identifiser risiko-faktorer og jobb systematisk for å innføre forbedringer.

  2. Opplæring i riktig bruk av utstyr samt gode løfte-, flytte- og arbeidsteknikker. NB: Dette er ikke en engangsjobb, men krever gode rutiner for opplæring av nye ansatte, så vel som oppfriskning for de “gamle”.
  3. Involver alle, og hjelp hverandre til å huske å løfte riktig, bruke verneutstyr, holde fast i rekkverk i trapper også videre.

  4. Ta en gjennomgang av arbeidsprosessene for din bedift. Hvilke oppgaver løses på gjevnlig basis? Hvordan kan disse oppgavene løses med mindre bruk av håndkraft? Større fokus på ergonomi, altså læren om hvordan kroppen jobber best og mest skånsomt, har ført til utviklingen av en rekke produkter som reduserer belastningen når man jobber.

  5. Legg inn faste pauser, de behøver ikke være lange - men det er viktig ikke å gjøre samme bevegelse over tid.

  6. Utstyr og innredning hvor man står og jobber ved bør være høydejusterbart. Dette både for å tilpasse den enkeltes høyde, men også for å kunne variere arbeidsstillingen.

  7. Et svært rimelig tiltak for å motvirke plager i rygg og ben er å benytte avlastningsmatter for de som står mye og jobber.

  8. Trening hjelper en med å få en bedre holdning og sterkere muskler, inkludert støttemuskulaturen. Selv om det å trene primært er den enkeltes ansvar, kan arbeidsgiver legge til rett ved å tilby trening i arbeidstiden, sykkelparkering og sykkelstativer for de som ønsker å sykle til jobben, dekke noen av kostnadene til treningstilbud, ha bedrifslag også videre.

  9. Verktøy og utstyr må fungere optimalt og være godt vedlikeholdt, slik at det er trygt å bruke og kan benyttes slik det var ment.

Belastningsskader er på toppen av skadelisten i arbeidslivet, men har ofte havnet under radaren fordi slitasjene oppstår over tid og derfor ikke er like synlige som for eksempel en ulykke.

Spesielt unge som er nye i arbeidslivet har en sterk og frisk kropp uten plager, og for dem kan det ofte virke unødvendig og slitsomt hele tiden å ha fokus på riktige teknikker. Det er derfor ekstra viktig at arbeidsgiver legger forutsetningene til rette for gode arbeidsvaner og riktig utstyr, slik at disse arbeidstakerne slipper unødvendig slitasje og belastningsskader.

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.
Vi benytter cookies og liknende teknologier for å kunne tilby deg en fantastisk brukeropplevelse samt skreddersydd service og funksjonalitet. Data fra interaksjonen din med nettsiden kan derfor bli delt med våre partnere for å personalisere annonser og annet innhold på internett. Ved å klikke "jeg godkjenner" aksepterer du våre bruk av cookies. Les mer om cookies her.