Må man ha garderobe på arbeidsplassen? Dette er reglene


Visste du at det skal finnes garderober på alle arbeidsplasser? Hva som regnes som en tilfredsstillende garderobeløsning på jobb avhenger av flere faktorer, og her gir vi en sammenstilling av de viktiste tingene du må vite.


Mange blir overrasket når de finner ut at det ikke bare skal være garderobe på jobb, men at det som utgangspunkt også skal være adskilte garderober for kvinner og menn. 

Det ville ikke gitt mening om det skulle være de samme kravene til garderobeplass i en industribedrift, en dagligvarebutikk og et sykehus da nødvendigheten av tilgang til dusj og muligheter for å skifte tøy er svært forskjellige. Om bedriften trenger komplette garderober med garderobeskap, sittebenker, mulighet for å dusje også videre eller kan nøye seg med et enklere tilbud kommer i stor grad an på både arbeidets art og antall ansatte. 

| Les også: Få et flott kontor på budsjett - slik gjør du det »

Når man må skifte til arbeidsklær og eventuelt er avhengig av dusj

Arbeidstakeren skal ha nok plass til å kunne skifte, og mulighet til å låse inn tøyet sitt i arbeidstiden, typisk i låsbare garderobeskap eller rom. Hovedregelen er at det skal finnes adskilte garderober for menn og kvinner.

Dersom forholdene gjør det nødvendig skal det være adskilte skap for arbeidstøy og privat tøy. Dette gjelder for eksempel hvor arbeidets art gjør at man utsettes for støv, skitt eller helsefarlige stoffer.

Garderoben må ha garderobeskap, hyller eller avlukker for å tilby tilstrekkelig plass til å skifte og å oppbevare klær. Den må også ha speil samt nok sitteplasser for å kunne skifte, for eksempel garderobebenker. Hvor det er behov for dusj skal denne eller disse være i forbindelse med garderoben.

God ventilasjon er viktig, og arbeidstilsynet anbefaler garderobeskap med ventilasjon for å redusere lukt i garderoben. Trygg oppbevaring av personlig verneuttyr som kan være forurenset må det gjøres egne vurderinger for. 

Hvor det ikke er behov for å skifte til arbeidstøy

På mange arbeidsplasser er det ikke behov for å skifte fra private klær til uniform eller andre arbeidsklær. I disse tilfellene er ikke kravene like strenge for hva som anses som god nok garderobeløsning. 

Utgangspunktet om separate garderober for kvinner og menn gjelder også her, men på arbeidsplasser med færre enn 8 arbeidstakere kan det etableres felles garderobe. Da kan for eksempel et bad med tilstrekkelig plass til å skifte være et akseptabelt omkledningsrom. Det skal uansett være mulig å henge av seg yttertøy, og her kan det være nok å tilby stumtjener eller knaggrekker. 

Arbeidstakerne skal også ha mulighet til å låse inn verdisaker, men her er det nok med låsbare skap eller skuffer - man behøver altså ikke egne garderobeskap. 

Vil du vite mer? Ta en titt på Arbeidsmiljøloven §4-1, og Arbeidsplassforskriften som du kan lese om på Arbeidstilsynets nettsider. 
Kilde: Arbeidstilsynet

| Les også: Slik skaper du en fantastisk arbeidsplass »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.
Vi benytter cookies og liknende teknologier for å kunne tilby deg en fantastisk brukeropplevelse samt skreddersydd service og funksjonalitet. Data fra interaksjonen din med nettsiden kan derfor bli delt med våre partnere for å personalisere annonser og annet innhold på internett. Ved å klikke "jeg godkjenner" aksepterer du våre bruk av cookies. Les mer om cookies her.