Gjør disse 5 grepene for å øke lønnsomheten i bedriften

En mann som sitter ved datamaskinen sin i et møterom


Veien til en lønnsom bedrift kan være lengre enn du ønsker deg - her får du tipsene til hvordan bedriften raskere går i pluss!

Man hører ofte om suksess-historier hvor en ny bedrift umiddelbart traff riktig og håvet inn millioner. Disse er derimot unntaket, de fleste bedrifter overlever ikke i det hele tatt. 

For de bedriftene som klarer seg tar det gjerne 2-3 år før bedriften er lønnsom, noe det kan være fint å ta med seg dersom man kjenner på at man ønsker å gi opp etter ett år fordi det ikke går rundt. 

| Les også: Derfor overlever ikke norske bedrifter »

Nettopp fordi det å drive bedrift krever at man hele tiden løser mange ulike oppgaver, er det lett å ikke se skogen for bare trær. Man fanger ikke opp muligheter og utfordringer tidlig nok, fordi man er opptatt av den daglige driften.

Her går vi derfor igjennom fem områder du bør ta for deg for å øke lønnsomheten i bedriften. De er ikke kompliserte, alt du trenger er en systematisk tilnærming og du kan gjøre stor forskjell!

1. Identifiser hva som er mest og minst lønnsomt

Det første og viktigste steget er å finne ut hvilke av aktivitetene dere driver med som er mest og minst lønnsomme. Dette gjelder både i forhold til hvilke produkter og tjenester dere selger, men også hvordan dere selger dem. 

Dere går altså igjennom hvilke tjenester eller produkter som er mest og minst lønnsomme, og hvilken salgsmetode som er mest og minst lønnsom (kanskje selger dere via nettbutikk, har møtebookere, messer, uteselgere, fysisk butikk eller kontor også videre). 

Når dere vet hvor dere tjener mest er neste steg å vurdere hvordan dere kan fokusere enda mer på det dere tjener mest på, og den kanalen dere tjener mest i. Kanskje betyr det å gjøre sortimentet enda bredere på de mest lønnsomme produktene for eksempel. 

Dere bør også se på hva dere kan gjøre med de områdene hvor lønnsomheten er lav: Kan disse fjernes fra tilbudet, kan kostnadene reduseres eller prisene økes slik at de blir mer lønnsomme?

2. Forbedre kvaliteten heller enn å bli billigere

Umiddelbart kan det kanskje fremstå som fornuftig å kutte i kostnadene slik at man kan senke prisene og med det potensielt selge mer. Utfordringen er at slike kutt nesten alltid fører med seg dårligere kvalitet på enten varer, tjenester, levering eller kundeservice.

Dårligere kvalitet fører ikke bare til misfornøyde kunder og dermed tapt salg - du får også flere klager og reklamasjoner som tar tid å håndtere. 

Hva du heller bør gjøre er å se på hvordan du kan gi mer verdi for kundene, enten i forhold til økt kvalitet på produktet, raskere og bedre kundeservice, mer brukervennlighet, raskere leveringstid eller annet som hjelper kunden. Du får færre reklamasjoner, fornøyde kunder som kommer tilbake og som ekstra bonus - fornøyde kunder som anbefaler deg til nye potensielle kunder.

| Les også: Starte egen bedrift? Slik kommer du i gang! »

3. Få mer ut av tiden din - og automatiser der du kan

Tid er den mest verdifulle ressursen du har, for både deg selv og medarbeiderne dine. Hvert minutt som brukes på en repetitativ oppgave hver dag som kunne ha blitt automatisert, er fort flere timer per ansatt per måned som kunne vært brukt til å drive mer salg.

Å skaffe seg oversikt over nøyaktig hva man bruker tiden på gir fort noen a-ha opplevelser, spesielt når man oppdager hvor mye tid som går med til hver oppgave.

Å bruke tiden effektivt virker kanskje som et innlysende råd, men alt starter med å gjøre ting i riktig rekkefølge: Ikke gjett hva du bruker tiden på, noter ned over et par uker hva du gjør og hvor lenge du gjør det. Da har du et mye bedre grunnlag å ta beslutninger på.

Når dere vet hvordan dere bruker tiden, er neste steg å finne ut hvilke oppgaver som kan automatiseres, hvilke prosesser som kan effektiviseres, hvilke oppgaver kan fjernes helt og holdent og hvilke oppgaver det er bedre å outsource til andre.

4. Kartlegg hvilken markedsføring som fungerer

Hva som er den optimale formen for markedsføring varierer utfra både hvem kundene er, hva dere selger og hvilken identitet bedriften har. Selv om det ikke finnes noen fasitsvar er det enkelte grep som vil øke lønnsomheten uansett hvilken bransje dere driver i.

Det ene er å selge mer til eksisterende kunder - dette er alltid billigere enn å få nye kunder til å kjøpe noe. Dette kan gjøres på mange ulike måter, for eksempel ved direkte kundekontakt, kundeklubber, nyhetsbrev, arrangementer, innkjøpsavtaler, rabattavtaler også videre.

Neste grep kan i noen tilfeller være litt vanskeligere: å finne ut hva hver nye kunde koster dere, og hva denne kostnaden er for ulike kanaler. En kanal i denne sammenhengen er altså hvor dere fikk kunden fra, enten det var på en messe, via en annonse på trykk, i Google søk, anbefalt av andre eller hva det enn måtte være.

Når dere vet hva hver kunde koster å skaffe i hver kanal, er det langt lettere å se hvor dere bør legge tid og penger, og hvilke kanaler som bør kuttes ut.

Ikke fall for fristelsen med å forsøke å være overalt hele tiden - resultatet blir oftest at dere ikke gjør noen av kanalene bra. Finn ut hvor akkurat deres kunder er, og jobb grundig med hver enkelt kanal før dere går videre til neste. 

For eksempel behøver dere ikke å være til stede på alle sosiale medier som finnes. Start med den det er størst sannsynlighet for at dere vil lykkes med, jobb godt med denne, test ulike typer innhold og få denne opp å gå ordentlig før dere vurdere å starte med neste. 

5. Legg lønnsomhetsvurderinger inn i kalenderen

I løpet av noen få måneder kan det skje store endringer, noe de siste årene har tydeliggjort. Det kan være økte priser, valutaendringer, økt konkurranse, mangel på råvarer, en nedgang i den generelle økonomien også videre. 

Situasjonen i dag er derfor ikke nødvendigvis den samme som den er om 6 måneder, så det å sette av tid til nye analyser av bedriften med faste intervaller er helt nødvendig for å kunne henge med. 

Mange av bedriftene som har eksistert i mange år har gått under fordi de ikke har greit å omstille seg, i motsetning til ferske bedrifter som har gått under fordi de ikke greide å bli lønnsomme raskt nok. 

Når dere har gode rutiner for å fange opp både nye muligheter og nye utfordringer danner dere grunnlaget for en solid bedrift som vil være lønnsom i mange år fremover. 

| Les også: Slik forlenger du levetiden på utstyr & innredning »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.