Derfor overlever ikke norske bedrifter

Derfor overlever ikke norske bedrifter


De fleste norske bedrifter som etablerer seg overlever ikke. Hvorfor er det sånn, og hva kan man gjøre for øke sjansen for at bedriften skal klare seg?

Som samfunn er vi avhengige av at bedrifter lykkes, for å skape verdier og arbeidsplasser. Det betyr at vi må tilrettelegge for etablering og vekst, og at de som starter bedriftene gjør kloke valg underveis.

I dag er det slik at etter fem år er det bare 26% av nyoppstartede bedrifter som fremdeles eksisterer. Med andre ord: Bare en av fire bedrifter overlever i fem år eller mer! 

Faktisk er det slik at over halvparten av bedriftene har gått dukken allerede innen et år etter at de ble startet. Tallene kan virke dystre, men det er både regionale forskjeller så vel som forskjeller i konkurser avhengig av selskapsform.

For eksempel har aksjeselskap størst sannsynlighet for å overleve etter fem år, her er 44% av bedriftene fremdeles i drift. Et enkeltpersonsforetak derimot har mye dårligere odds, bare 16% av disse bedriftene overlever i 5 år. 

Dersom man kjenner til noen av fallgruvene og årsakene til hvorfor bedrifter går over ende, er det enklere å ta beslutninger som øker sannsynligheten for at bedriften overlever. Her tar vi for oss noen av de vanligste grunnene til at det blir tøft for bedriftene.

| Les også: Starte egen bedrift? Slik kommer du i gang! »

6 årsaker til at bedrifter ikke klarer seg

Manglende kontroll over kontantstrømmen

Kontantstrøm er enkelt sagt mengden penger som kommer inn og mengden penger som går ut av bedriften i en gitt periode. De fleste gründere er brennende opptatte av, og kunnskapsrike om, sine produkter og tjenester. Der er ikke nødvendigvis regnskapsførere, og det er mye å lære når man starter opp noe for seg selv.

Å ha god oversikt over hvor mye som går ut og hvor mye som kommer inn er essensielt for å kunne dekke løpende utgifter, så å skaffe seg rutiner på dette fra starten av kan forhindre problemer senere.


Større investeringer enn det er grunnlag for

Når man starter opp en bedrift er man gjerne full av energi og pågangsmot, og det kan være lett å bli revet med. Man skaffer seg kanskje fancy lokaler i et dyrt strøk, kjøper inn masse nytt utstyr og varelager, ansetter flere medarbeidere også videre.

Det vil for de aller fleste være en bedre tilnærming å holde litt hardere på pengepungen og heller bygge opp firmaet gradvis. Kanskje kan man også klare seg litt lengre med det man har heller enn å kjøpe nytt? 

For å ta et eksempel: Selv om vi i Cowab selger utstyr og innredning til arbeidsplassen, betyr ikke det at vi bytter ut jekketraller, reoler og skrivebord til stadighet. For det første er vi opptatt av kvalitet (produktene våre holder lenge), men vi tilrettelegger også for at vi sjeldent skal måtte kjøpe nytt. Dette gjør vi ved å planlegge innkjøpene nøye, og ved å ta godt vare på det vi har.

| Les også: Slik forlenger du levetiden på utstyr & innredning »

Utilstrekkelig planlegging & forarbeid

Mange problemer kan unngås om man forutser dem, og har en god plan. Før man starter opp et firma må man først og fremst vite at det er et marked for det man ønsker å selge. Det høres selvsagt ut, men mange bedrifter overlever ikke fordi det ikke er nok kunder som er interesserte i det bedriften selger. 

planerar för företaget

I tillegg til å forsikre seg om at man har et marked, er det nødvendig å ha en plan for andre aspekter av driften: Produksjon, logistikk, markedsføring og hvem som skal gjøre hva. Å drive et firma er ofte mye mer jobb enn det man tror, så gode planer og rutiner vil spare deg for mye frustrasjon.

Markedsføring og tiden dette tar undervurderes ofte. Det hjelper ikke hvor fantastisk produktet eller tjenesten din er dersom ingen har hørt om deg. 


Undervurdering av kostnader

Å drifte et firma er som er regel alltid dyrere enn du tror. Selv om du bare skal drive med tjenesteyting og tror at alt du behøver er en datamaskin og internett, baller det fort på seg med andre produkter og tjenester du trenger.

Eksempler er lisenser og programmer, for eksempel nettside, e-postadresse, regnskapsprogram, tegneprogram, fakturering, salgsprogram, program for publisering av poster i sosiale medier, statistikk, bilder og video også videre avhengig av hva du driver med. 

Du må kanskje kjøpe inn tjenester fra andre til å lage logo og designe emballasje, frakt, gjøre regnskap, hjelpe deg med annonsering eller annet, i tillegg til kostnader for innredning og utstyr. 

Husk også forsikringer, strøm, telefon, husleie, lån  og andre faste utgifter som kan tilkomme. Å ha realistiske forventninger til driftskostnadene hjelper deg både med å få et bilde av hva du trenger i oppstartskapital, og å gjøre riktige prioriteringer.


For liten fleksibilitet

De fleste som starter opp et firma vil ha konkurrenter som både er større, mer etablerte og kjente. Som nyoppstartet har man derimot en stor fordel over dinosaurene: Man kan langt raskere snu seg rundt og gjøre endringer ved behov. 

Nettopp endringsvilje er en viktig egenskap, man må ikke gå i fellen ved å forelske seg hodeløst i egen idé og hardnakket holde fast på den selv om den beviselig ikke fungerer eller blir utkonkurrert. Man må med andre ord være villig til hele tiden å gjøre nødvendige justeringer for å sikre at kundegrunnlaget er der, og at bedriften kan overleve.


Bedriften er ikke liv laga av årsaker utenfor din kontroll

Noen ganger er det slik at du har gjort alt riktig, men likevel går ikke bedriften rundt. Det kan være at markedet, lovverket eller samfunnet har endret seg, at du ikke greier å selge nok eller andre forutsetninger har forandret seg. Noen ganger går du rett og slett lei fordi det tar for lang tid, og du velger å legge ned driften. 

Uansett årsak konkuderer du på et eller annet tidspunkt med at bedriften ikke er forenelig med overskudd, og selv om valget kan være tungt (du har jo lagt ned mye tid og innsats) er det noen ganger det riktige å gjøre. 

Det å starte en bedrift som så ikke overlever oppleves for mange som et stort nederlag.

Det er derimot viktig å huske på at noen ganger må man hoppe i det for å finne ut om det vil fungere eller ikke, og uansett utfall er det enormt mye å lære av å drive firma. Man kan for eksempel  ta med seg det man har lært for å øke sjansen til å lykkes ved en eventuell neste gang man velger å satse. 

| Les også: Slik rengjør du rustfritt stål - og derfor må du gjøre det »

Kilde: Statistisk sentralbyrå 

Å starte en ny virksomhet kan være utfordrende, men med riktig planlegging kan det være en spennende og givende prosess. Det tar tid, arbeid og engasjement for å bygge en vellykket virksomhet. Søk råd fra eksperter for å øke sjansene dine for å lykkes og navigere gjennom utfordringene som kan oppstå.

Det er ingen eksakt tidsramme for hvor lenge en bedrift er en oppstartsbedrift. Det kan være alt fra noen måneder til flere år avhengig av bransje og bedriftens vekst. Et selskap kan anses som etablert når det har stabilisert driften og har en sunn kundebase og lønnsomhet.

Å drive en virksomhet innebærer visse risikoer, som økonomiske tap, juridiske tvister, personalledelse og personlig ansvar. Gründere kan også møte utfordringer som konkurranse og usikre markeder. Det er viktig å ha en solid forretningsplan, ha tilstrekkelig budsjett og forsikringer, samt søke råd for å redusere risiko og å øke sjansene for suksess.

Noen tegn på at en bedrift går dårlig kan være redusert salg, kundetap, økt gjeld eller redusert lønnsomhet, høy personalomsetning og manglende innovasjon. Ved å overvåke nøkkelfaktorer som inntekter, fortjenestemarginer og kundetilfredshet kan du identifisere problemer, iverksette tiltak og rådføre deg med eksperter for å snu trenden.

Hvor mye en startup kan låne varierer avhengig av faktorer som forretningsplan, kredittvurdering og eiendeler. Nystartede bedrifter kan noen ganger få lån opp til en viss prosentandel av kapitalkravet. Ta kontakt med banker, kreditt- eller finansieringsinstitusjoner for å få mer informasjon om lånebeløp og vilkår som er tilpasset bedriftens behov.

En bedrifts evne til å gå i balanse varierer avhengig av bransje, størrelse og økonomiske situasjon. Kortsiktige perioder med negativ inntjening er vanlig, men å gå i minus over en lengre periode kan føre til økonomiske vanskeligheter og til og med konkurs. Det er viktig å følge med på bedriftens økonomi og gjøre justeringer når det er nødvendig.

Kostnadene ved å avvikle en virksomhet varierer avhengig av faktorer som virksomhetens størrelse, gjeld og lovkrav. Det kan omfatte gebyrer for juridisk rådgivning, skatter, gjeld og avvikling av eiendeler. Rådfør deg med en profesjonell rådgiver for å få et nøyaktig overslag over kostnadene ved å avvikle en virksomhet.