
Når nettbutikken vokser – slik effektiviserer du
Når du starter en nettbutikk, er det viktig å tenke vekst helt fra begynnelsen. Før eller siden vil du sannsynligvis vokse ut av lokalene eller løsningene du startet med.
Kanskje merker du at det ikke er plass til flere produkter, eller at plukk og pakk tar altfor lang tid. Da er tidspunktet perfekt for å ta en grundig gjennomgang av arbeidsprosessene. Målet? Å skape en løsning som er effektiv, gir bedre oversikt – og som enkelt kan skalere videre når nettbutikken din vokser!
Identifiser flaskehalsene
Gjør en vurdering av hva det er som hindrer vekst eller det brukes for mye tid på. Hva ville vært den ideelle måten å jobbe på for å få en effektiv drift? Ta med hele prosessen fra mottak og eventuell produksjon av varer til plassering i hyller, håndtering av ordre og plukking, pakking og forsendelse.
Den beste romløsningen
Det er ikke sikkert at du må bytte lokale for å få mer ut av plassen du allerede har. En mer effektiv romløsning kan gjøre stor forskjell, for eksempel å identifisere soner for ulike aktiviteter slik at det blir en naturlig flyt i prosessene.
Hvor plasseres nyankomne varer før de går i hyllene, hvor skal oppbevaringshyllene settes opp, hvor pakkes ordrene og hvordan fraktes varene fra hyller til pakkestasjon, samt hvordan gjøres ordrehåndteringen? Printer du hver ordre på papir før det plukkes, eller bruker du et nettbrett som du tar med deg når du plukker? Plasser all innredning slik at det både er trygt, enkelt og effektivt å gå fra en sone til en annen.
| Les også: Starte nettbutikk? Dette trenger du! »
Derfor må god ergonomi på plass
Ofte tenker man ikke over god ergonomi når man starter nettbutikk, selv om ergonomi rett og slett er tilrettelegging for at jobben kan gjøres både mest effektivt og samtidig reduserer risikoen for slitasjeskader så vel som ulykker.
Se for deg at du bruker vogner i arbeidshøyde for å frakte varer heller enn å bære dem. Ikke bare går dette raskere, det sliter mindre på kroppen og gjør også at sjansen for at man mister varene eller får dem over seg. Etterhvert som arbeidsdagen går blir man gjerne mer sliten og jobber ikke like effektivt, så å sørge for minst mulig manuell anstrengelse ved hjelp av ergonomiske løsninger er god økonomi.
Få mer plass med lagerhyller og pallereoler
Med pallereoler kan pallene kjøres rett inn i reolen, noe som sparer mye tid. Selv om du ikke benytter pallereoler er det mye plass å hente på effektiv innredning. Her er noen tips:
- Finn ut hvilken dybde hyllene bør være for å bruke plassen best mulig. Når hyllene er for dype kastes verdifull gulvplass bort, med mindre du fyller og plukker fra begge sider. Når dybden er helt riktig får du plass til maksimalt antall reoler på plassen tilgjengelig.
- Bygg i høyden så langt det går. Gulvplassen er begrenset, men du kan øke kapasiteten mye ved å utnytte høyden i rommet.
- Velg hyllesystemer som kan bygges ut etter som behovet endrer seg.
Småoppbevaring
Om du primært driver med små varer eller deler, er oppbevaringskasser ypperlig for god oversikt. Det finnes flere gjennomsiktige kasser også, slik at du enkelt ser innholdet. Også ved småoppbevaring er det viktig å passe på at boksene er tilpasset varene slik at plassen blir utnyttet maksimalt.
Det kan tenkes at du ikke behøver ordinære lagerhyller om du utelukkende forholder deg til små gjenstander. Det finnes både karuseller og skap med innebygde kasser eller bokser spesielt beregnet for smådeler, disse gir kompakt oppbevaring og god oversikt.
Om du vet du trenger oppbevaringshyller med bokser kan du også få tak i reoler som leveres komplett med bokser eller kasser som passer perfekt i reolen, det er både tidsbesparende og plassbesparende.
| Les også: 5 ting du kan gjøre for å samarbeide bedre på jobb »
Merk både varer og soner for god oversikt
Man tror ofte man husker hvor ting ble lagt, men når det er hektisk, er det gull verdt å slippe å rote rundt i bokser og kasser for å finne det man leter etter. Merk hyllene med etiketter ved hjelp av en etikettskriver, slik at det er enkelt å vite hva som skal oppbevares hvor, og bruk gjerne gulvtape for å markere de ulike arbeidssonene. På den måten vet man alltid hva som er lossesone, lastesone, pakkesone og oppbevaringssone.
Bruk mindre tid på flytting av varer