5 ting du kan gjøre for å samarbeide bedre på jobb


Samarbeider du godt med andre? Vi skriver gjerne i jobbsøknader at vi er gode på å samarbeide, men hva det konkret innebærer er ofte mer diffust. 

Det er i tillegg ikke bare innsatsen din som betyr noe, både miljøet på jobb og rutiner rundt samarbeid spiller også inn. Samarbeid er å jobbe sammen med andre for å oppnå felles mål, men definisjon og praksis er av og til ikke like enkelt.

Mange opplever at arbeidet stopper opp fordi kommunikasjonen ikke flyter godt på arbeidsplassen eller når man jobber digitalt, og i noen tilfeller skaper det irritasjon og misnøye. Man kan sjeldent velge kollegaene sine, og det betyr at man i løpet av arbeidslivet blir nødt til å samarbeide med mange ulike personlighetstyper. 

| Les også: Livsviktig søvn - 9 tips for å sove bedre »

Når samarbeidet ikke fungerer optimalt skaper det mistrivsel, og gjør at den samlede produktiviteten går ned. Man bruker kanskje også andre kommunikasjonslinjer enn man bør for å omgå problemet, noe som kan gjøre at kollegaer føler seg tilsidesatt. Et godt samarbeidsklima gagner både bedriften og alle som jobber der, så vel som kunder og leverandører.

Slik samarbeider du bedre på jobb

1. Vær bevisst din merkevare som samarbeidspartner

Et godt tips fra Ariel Hunsberger som er ansvarlig for læring og utvikling i Slack er å tenke over sitt profesjonelle omdømme som samarbeidspartner. Ønsker andre å samarbeide med deg igjen? Det du bidrar med øker eller senker omdømmet ditt som en andre vil jobbe sammen med. 

2. Hold det du lover

Å være pålitelig er en av de viktigste egenskapene du kan ha når du skal samarbeide med andre. Hvis du sier du skal gjøre noe så sørg for at det blir gjort, og om det ikke er mulig eller tar lengre tid enn antatt pass på at du kommuniserer dette videre. Da unngår du at andre blir sittende og vente på deg, og at de må bruke tid på å minne deg på det du skulle gjøre.

3. Kjenn til prosessene

Ofte antas det bare at alle kjenner til hvordan noe skal gjøres, og hvem som skal gjøre det. Gode og dokumenterte prosesser gjør at alle vet hva som er forventet av dem, hvem de kan gå til med hvilke saker og hvordan kommunikasjonen skal foregå for at det skal fungere mest mulig effektivt. 

4. Vis omtanke og vær raus med kollegaene dine

I kommunikasjon kan små ting bety mye, og koste lite. Takk for hjelpen og gi skryt for vel utførte oppgaver, spør hvordan det går og virkelig lytt til svaret. Om noen står fast på noe, kanskje du kan hjelpe eller gi råd til hvordan de kan gå videre? Jo mer du forstår av utfordringene kollegaene dine står ovenfor, jo mindre er sjansen for at du lar deg irritere av andres prioriteringer og måte og tenke på.

5. Vær tydelig

Å etterstrebe og være så tydelig som mulig i kommunikasjon med andre reduserer faren for misforståelser, unødig tidsbruk og irritasjon. Å lære seg tydelig kommunikasjon krever trening, men om du starter med å ha i bakhodet at du skal være så tydelig som mulig samt hvilken informasjon den andre trenger er du allerede et godt stykke på vei!

| Les også: Effektiv oppbevaring - oppdag plass du ikke viste du hadde! »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.
Vi benytter cookies og liknende teknologier for å kunne tilby deg en fantastisk brukeropplevelse samt skreddersydd service og funksjonalitet. Data fra interaksjonen din med nettsiden kan derfor bli delt med våre partnere for å personalisere annonser og annet innhold på internett. Ved å klikke "jeg godkjenner" aksepterer du våre bruk av cookies. Les mer om cookies her.