Den komplette guiden: Slik planlegger du et nytt lager

Den komplette guiden: Slik planlegger du et nytt lager


Enten du skal bygge nytt eller bygge om et eksisterende lager - her får du eksperttipsene til hva du bør tenke på og hvordan du kan få det optimale lageret!

Når man skal planlegge et lager involverer det ofte en tenkemåte som bedrifter flest ikke er vant til. En slik prosess er derimot en gylden mulighet til å få en LEAN (svært smidig og effektiv) lagerdrift, noe som vil ha positive effekter både for kundene dine, måten bedriften opererer på og ikke minst lønnsomheten. 

La oss komme i gang!

Slik får du oversikten

Det kan kanskje virke overveldende å skulle få alt på plass, men om du tar en prosjektbasert tilnærming og bryter opp oppgaver i mindre deler blir det hele straks mer overkommelig.

Benytt deg gjerne av planleggingsverktøy som Trello, Asana eller Monday for enkel oversikt over hva som skal gjøres når, og hvem som skal gjøre det.

Vi deler opp prosjektet i fire faser: Innledning, planlegging, iverksetting og avslutning. 

Innledende fase - identifiser hvilke oppgaver lageret skal løse

Før man i det hele tatt begynner å tenke på hvordan det nye lageret skal se ut, og hvilket utstyr man trenger, må man skaffe seg en oversikt over hvilke utfordringer lageret skal løse.

planlegging av lageret

Noen av de vanligste områdene man ønsker å forbedre er:

Plassering av utstyr

I dag er kanskje utstyr eller stasjoner langt fra hverandre men brukes naturlig i sammenheng, slik at de ansatte må bruke unødig tid på å forflytte seg mellom dem. Riktig plassering av lagerinnredning og øvrig utstyr er alpa og omega for å få et effektivt lager.

Plassering av produkter 

I følge Pareto-prinsippet kommer 80% av bevegelsene på lageret fra 20% av produktene. Dersom disse 20% av produktene befinner seg i et lagerområde som ligger langt unna andre soner, vil det ta lagerarbeiderne dine lengre tid å få på plass, plukke og pakke produkter som selges raskt. 

Dårlig arbeidsflyt og layout

Et vanlig problem er at det oppstår flaskehalser i løpet av lagerhåndteringen, som gjør at deler av prosessen stopper opp i kortere eller lengre tid. Får man bukt med disse kan man massiv forbedre lagerets effektivitet.

| Les også: Stor guide: Slik velger du riktig verkstedinnredning »

Mer lagringsplass

Ofte ønsker man et nytt lager, eller å omorganisere det gamle, for å få plass til flere varer. Riktig valg av lagerinnredning som er tilpasset produktene er en nøkkelfaktor her.God utnyttelse av tilgjengelig plass er uansett essensielt både i forhold til lagringsplass og effektivitet.

Pakking & klargjøring

Noen ganger har man behov for flere pakkestasjoner, andre ganger er det plasseringen eller oppsettet som må forbedres. 

Flere porter 

Antallet lagerporter tilgjengelig påvirker både mottak og forsendelse av varer. Det hjelper ikke om lageret for øvrig er hyperoptimalisert dersom varene ikke kommer inn eller ut.

Flere lastesoner

Lastesonene er området hvor klargjorte paller eller produkter plasseres før de lastes ombord for videre transport. Som i tilfellet med lagerportene er det nødvendig med tilstrekkelig antall lastesoner slik at disse ikke stopper arbeidsflyten. 

Planleggingsfase - spesifiser hva som skal gjøres

Når du har skaffet deg en god oversikt over hva som er viktig for dere, er neste steg å planlegge hva som skal gjøres - og av hvem. 

Når vi arbeider med et lagerprosjekt for en kunde er det flere ting vi kartlegger før vi kommer med en anbefaling om layout og lagerinnredning. Eksempler på disse er:

Hvilken overflate er tilgjengelig

Hvor stort lageret er vil naturligvis være det første å få på plass. Dette inkluderer eventuelle hindringer, som søyler og liknende som må tas hensyn til.

Fri takhøyde

Å utnytte kapasiteten i høyden gir en svært stor økning i tilgjengelig lagerplass. For å kunne finne ut hvor høye pallereoler eller lagerreoler det er plass til, må man kjenne til den uhindrede takhøyden. Dette er altså hvor høyt det er opp til eventuell ventilasjon, bjelker og liknende.

Vekt og høyde på pallene (lastet)

Når vi tar med vekt og høyde på pallene dere håndterer med i beregningen, er det ikke bare på grunn av sikkerheten og at pallereolene selvsagt må tåle lasten de skal bære.

Dette handler også om hvor bærebjelkene kan plasseres i pallereolene for å redusere unødig tomrom. Våre egenproduserte pallereoler kan plasseres med 50 mm intervaller, mens det hos de fleste leverandører er 100 mm. Dette gjør at man for noen kan oppnå et helt ekstra nivå, og derfor utnytter lageret enda bedre.

Merk at det skal være en sikkerhetsmargin opp til neste bærebjelke på minst 75 mm. 

Bredde på truck-gangene

Avhengig av hvilken truck du har vil dette påvirke hvor bred gangene mellom pallereolene eller reolene er. Det har også noe å si hvilke type paller dere lagrer, er det europall, skipspall eller har de andre spesialmål? 

På større lager er det typisk 3-3,5 meter mellom palleradene, men dersom du bruker en håndstabler heller enn truck på lageret ditt kan du komme ned på en avstand på 2,2 meter.

Ergonomi - hvordan jobber dere

Å legge til rette for at jobben utføres på en så ergonomisk måte som mulig reduserer både faren for ulykker såvel som sykefravær.

Plukkes det mye fra pallereoler kan for eksempel utdragsenheter eller industrireoler være supert. Dersom det pakkes mye er avlastningsmatter en nødvendighet for å spare rygg og ben, og med riktig tilbehør som vogner og gode oppbevaringsløsninger sparer man kroppen for unødig løfting og bæring.

Uansett om du planlegger lageret ditt selv eller får hjelp av en leverandør, må også den praktiske gjennomføringen være nøye gjennomgått.

Kartlegg:

  • Hvem ansvarlige og kontaktpersoner er , både hos dere og hos leverandørene
  • Når lagerinnredning og utstyr kan leveres
  • Er det hindringer som gjør levering vanskelig (veiarbeid, adkomst osv)
  • Har dere trucker som kan losse reoler og utstyr når det kommer
  • Må det leies inn sakselift eller annet utstyr
  • Skal dere montere selv, leie inn montører eller benyttes leverandørens montører

Husk: Montørene må vite hvilken høyde hver bærebjelke skal plasseres i. 

Når dere er ferdige med planleggingen skal dere ha:

  • En layout som viser hva som skal hvor
  • En oversikt over hvilke pallereoler, reoler og utstyr dere skal kjøpe og fra hvilken leverandør
  • En oversikt over hvem som skal gjøre hva
  • En tidsplan over når de ulike delene skal skje

Iverksetting - realiser planene

Når planene er klare er det endelig på tide å sette opp det nye lageret. Hvordan prosessen gjennomføres kommer an på flere faktorer knyttet til driften. Dersom du starter med blanke ark er det bare å følge arbeidsplanen, men har du allerede en fungerende drift er det litt mer komplisert.

I dette tilfellet må du enten velge mellom å stoppe alt over en kort periode, raskt få opp det nye og komme igang igjen, eller å ta prosessen gradvis slik at du kan fortsette å være operativ. 

Avgjørende faktorer vil være hvordan leveringen fra leverandørene dine kan skje, størrelsen på lageret, nødvendige lagringskrav (for eksempel om produktene må være avkjølte) og tid på året. 

Selv om det nye lageret vil gjøre det enklere og bedre for de ansatte, er det likevel en helt ny infrastruktur, layout å bli vant til og nytt utstyr å lære. Å sørge for at at de ansatte er informert og inkludert i hele prosessen vil være med på å sørge for en smidig overgangsprosess. 

Avsluttende fase - evaluer

Når det nye lageret er klart og operativt er neste steg å vurdere hvordan både prosessen gikk, og hvor godt det nye lageret fungerer. Dokumenter hva som gikk bra og hva som har forbedringspotensiale, og sørg for at denne informasjonen er tilgjengelig for eventuelle fremtidige lagerprosjekter.

I planleggingsfasen kan det hende dere identifiserte lagerløsninger og ønsker som var for store for dette prosjektet, urealistiske innenfor tidsrammen eller ikke innenfor budsjettet. Når dere har gjort evalueringene av prosjektet er det et fint tidspunkt å dra nytte av lærdommen til å planlegge fremover for firmaets videre vekst og utvidelser.

Trenger dere å bygge om eller bygge nytt lager, og synes det er vanskelig å komme i gang? Ta gjerne kontakt med våre spesialister, de hjelper dere mer enn gjerne!

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Vennligst vent...
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.