7 ting å tenke på når bedriften skal flytte

7 ting å tenke på når bedriften skal flytte


Å flytte en bedrift er noe man ofte ikke gjør så mange ganger i løpet av arbeidslivet. Noen ganger vokser man rett og slett fra lokalene, eller man trenger andre forutsetninger for å drive driften videre. 

Selv om det er mange ting man må tenke på og forberede, kan det å flytte gi mange positive effekter også. Nye, flotte lokaler er aldri feil, men også muligheten til å starte på nytt med bedre løsninger enn det man hadde fra før kan gi store gevinster.

Finn ut hvem som skal involveres i flytteprosjektet, og lag gjerne en prosjektgruppe som kan sette opp en god plan for hvordan flyttingen skal gjennomføres. Det er ofte mye mer å tenke på enn man først er klar over, alt fra hvilket inventar man skal ta med seg til hvor man trenger strømuttak i det nye lokalet. 

En god sjekkliste gjør det enklere for både små og store foretak å passe på at det som må gjøres blir gjort, men pass på at oppgavene er delegert til spesifikke personer slik at ingenting går i glemmeboken.

| Les også: 5 ting du bør tenke på når du skal kjøpe avfallscontainer »

Slik gjør du flyttingen enklere: 

1. Vær tidlig ute

Det kan være stressende å flytte foretaket siden du må jobbe med de vanlige arbeidsoppgavene samtidig. Lag en plan for progresjonen, og få unna det som kan tas før selve flyttingen. Dette kan for eksempel være å pakke det dere skal ha med dere, men som ikke behøves til daglig bruk.

2. Sett opp mål

Å sette opp mål gir det oversikt over hva som skal gjøres og til hvilken tid. Bryt målene ned i deloppgaver og prioriter dem etter hva som både kan og bør gjøres først. Dette kan være klargjøring av de nye lokalene, bestilling av ny innredning til arbeidsplassen eller sortering og pakking i nåværende lokaler.

 

3. Lag en inventarliste

Før du setter igang med flyttingen er det lurt å ta en skikkelig gjennomgang av både utstyr, innredning og produkter du måtte ha. Da får du enklere oversikt både over hva som skal bli med videre, hva du trenger nytt, hvordan du skal frakte og transportere alt samt hvor det skal plasseres i de nye lokalene.

4. Pakk smart

Smart pakking gjør det raskere og enklere å komme i orden i de nye lokalene. Du har allerede planlagt hva som skal hvor, sorter og merk produkter og maskiner etter hvor de skal i de nye lokalene. På den måten kan alt fraktes direkte til riktig rom når det ankommer det nye arbeidsstedet, og dere vet akkurat hva som er i hvilken eske.

5. Ta en gjennomgang av avtalene

Avtaler og abonnementer er det lett å glemme. Det kan være strøm, internett og telefon, eller tjenester som vasking og posthåndtering. Ofte er det oppsigelsestid på en del slik avtaler så sørg for at de dere ikke skal beholde avsluttes til riktig tid. Tegn eventuelle nye avtaler dere har behov for i de nye lokalene.

6. Informer om at dere flytter

I tillegg til å melde adresseendring er det viktig å informere både Posten, eventuelle transportører og kunder om at dere flytter til nye loaler slik at overgangen blir så sømløs som mulig.

7. Lei inn flyttehjelp ved behov

Har dere store maskiner, mye eller tungt utstyr eller innredning kan det være fornuftig å leie inn hjelp til å demontere og montere, pakke og transportere. Selv om det naturligvis medfører en viss kostnad vil det gjøre at dere får hjelp av profesjonelle som kan utføre jobben raskt og effektivt, samt at dere kan ha så lite nedetid i driften som mulig.

Det er mange ting å holde orden på når dere skal flytte, men med en god plan og god nok tid er det ingen grunn til at det ikke skal gå strålende. Til lykke i de nye lokalene!

| Les også: Føler du deg overveldet på jobb? Prøv disse triksene »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.