Kvinne arbeider med logistikk på et lager. Foto

7 ting å tenke på når bedriften skal flytte

Å flytte en bedrift gjør man som regel ikke hver dag (heldigvis!). Det er en stor avgjørelse, og ofte et tegn på vekst, endring eller nye behov. Kanskje har dere vokst ut av lokalene, eller kanskje krever virksomheten rett og slett en annen ramme for å kunne utvikle seg videre.

Det er mye å planlegge og mange detaljer å holde styr på, men en bedriftsflytting kan også være en gyllen mulighet. Nye, freshe lokaler gir ikke bare et løft i seg selv; de åpner også for å tenke nytt og smartere. Bedre løsninger, mer effektiv drift og en ny giv i hverdagen kan bli resultatet.

Hva bør dere tenke på når dere skal flytte inn i nye lokaler?

Når dere skal flytte inn i nye lokaler, kan det være lurt å avklare hvem som skal involveres i flytteprosjektet. Sett gjerne sammen en prosjektgruppe som kan lage en god plan for hvordan flyttingen skal gjennomføres. Det er som regel langt mer å tenke på enn man først tror – alt fra hvilket inventar som skal med videre, til hvor det trengs strømuttak i de nye lokalene.

En god sjekkliste gjør det enklere for både små og store virksomheter å sikre at alt som må gjøres faktisk blir gjort. Men husk: Oppgavene bør være tydelig fordelt på spesifikke personer, slik at ingenting faller mellom stolene.

| Les også: 5 ting du bør tenke på når du skal kjøpe avfallscontainer »

Kvinne flytte varer på lager med jekketralle. Foto

Slik gjør du flyttingen enklere

1. Vær tidlig ute

Det kan være stressende å flytte foretaket siden du må jobbe med de vanlige arbeidsoppgavene samtidig. Lag en plan for progresjonen, og få unna det som kan tas før selve flyttingen. Dette kan for eksempel være å pakke det dere skal ha med dere, men som ikke behøves til daglig bruk.

2. Sett opp mål

Å sette opp klare mål gir dere oversikt over hva som skal gjøres og når. Del opp målene i konkrete oppgaver, og prioriter dem etter hva som både kan og bør gjøres først. Det kan for eksempel være klargjøring av de nye lokalene, bestilling av ny innredning, eller sortering og pakking i de nåværende lokalene.

3. Lag en inventarliste

Før dere setter i gang med selve flyttingen, er det smart å ta en grundig gjennomgang av både utstyr, innredning og produkter. Da får dere bedre oversikt over hva som skal bli med videre, hva som må erstattes, hvordan alt skal fraktes, og ikke minst hvor det skal plasseres i de nye lokalene.

4. Pakk smart

Smart pakking gjør det både raskere og enklere å komme i orden i de nye lokalene. Når du allerede har planlagt hva som skal hvor, gjelder det å sortere og merke produkter og maskiner etter hvilken plass de skal ha. På den måten kan alt fraktes direkte til riktig rom ved ankomst, og dere vet nøyaktig hva som befinner seg i hver eske.

5. Ta en gjennomgang av avtalene

Avtaler og abonnementer er lett å glemme i flytteprosessen. Det kan gjelde alt fra strøm, internett og telefon til tjenester som renhold og posthåndtering. Husk at mange slike avtaler har oppsigelsestid, så sørg for å avslutte dem i tide dersom de ikke skal videreføres. Samtidig bør dere inngå eventuelle nye avtaler i god tid før dere flytter inn i de nye lokalene.

6. Informer om at dere flytter

I tillegg til å melde adresseendring er det viktig å informere både Posten, eventuelle transportører og kunder om at dere flytter til nye lokaler, slik at overgangen blir så sømløs som mulig.

7. Lei inn flyttehjelp ved behov

Har dere store maskiner, mye eller tungt utstyr og innredning, kan det være smart å leie inn profesjonell hjelp til demontering, montering, pakking og transport. Selv om det naturligvis innebærer en kostnad, får dere jobben gjort raskt og effektivt av folk som vet hva de driver med. I tillegg reduserer dere risikoen for skader, og kan minimere nedetiden i driften.

Det er mange ting å holde orden på når dere skal flytte, men med en god plan og god nok tid er det ingen grunn til at det ikke skal gå strålende. Lykke til i de nye lokalene!

| Les også: Føler du deg overveldet på jobb? Prøv disse triksene »

Vanlige spørsmål og svar

Flytting av bedriften ofte skjer i tillegg til vanlig drift. Å starte tidlig gir tid til å pakke det som ikke trengs daglig i forkant, noe som reduserer stress på selve flyttedagen.
Smart pakking handler om å sortere og merke esker basert på hvilket rom de skal til i det nye lokalene. Dette gjør at alt kan fraktes direkte til riktig sted, og gir god oversikt.
Mange avtaler (strøm, internett, renhold, posthåndtering) har oppsigelsestid. Man må sørge for at gamle avtaler avsluttes i tide, og samtidig inngå nye.

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Vennligst vent...
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.