Boost energien din på jobb med disse 4 tipsene

Når energinivået daler på jobb blir det vanskeligere å konsentrere seg, og oppgavene blir tyngre og løse. 

Å få opp energien er viktig både for å føle seg bedre, prestere så bra som man ønsker og også fordi man sprer pågangsmot og positivitet til sine kollegaer. Her kommer fire enkle måter du kan booste energinivået ditt på:

| Les også: Kaster du bort tiden? Slik får du effektive møter »

1. Oppnå en positiv innstilling

Om man ser lyst på arbeidsdagen sin er det lettere å håndtere både stress og vanskelige oppgaver. Start dagen med å tenke på noe som gjør deg glad, eller som du er takknemlig for.

Ta deg tid i løpet av arbeidsdagen til å stille deg selv spørsmålet “hva har jeg gjort bra i dag?”. Det kan være alt fra en spesielt velformulert mail, en kreativ idé, noe hyggelig du gjorde for en kollega eller en vanskelig oppgave du tok tak i. Å tenke på noe du har utrettet gir mestringsfølelse, bedre humør og gir deg drivkraft til å yte ditt beste.

2. Få unna det tyngste først

Start dagen din med å skaffe deg oversikt over oppgavene du har foran deg, og få unna de tøffeste og mest energikrevende oppgavene først. Da kan du belønne deg selv med de morsomste oppgavene senere på dagen! 

Om du hele tiden skyver de mest krevende oppgavene foran deg, fører det ofte til et indres stress som tapper deg for energi og stjeler fokuset fra det du holder på med. 

3. Unngå multitasking

Troen om at man er mer effektiv jo flere baller man har i luften stemmer ikke; å gjøre flere ulike ting samtidig reduserer makskapasiteten til 70-80%. Studier viser at det tar i gjennomsnitt 25% lengre tid å fullføre en oppgave når man ofte blir avbrutt. 

Det er derfor lurt å sette opp en dedikert tidsperiode for hver enkelte oppgave, og fokusere utelukkende på denne. Ved å lage en god plan for gjennomføring av dagen din vil du både spare tid og energi.

4. Legg inn spaserturer og pauser

Å ta en spasertur i løpet av dagen, eller bare å komme seg ut i frisk luft får du mye energi og et klarere hode av. Også korte pauser gjør underverker, enten det er å strekke på bena, hente kaffe eller veksle noen ord med en kollega.

Jobber du i et høyt tempo uten pauser blir du sliten, konsentrasjonen, kreativiteten og til og med hukommelsen blir mindre. Ved hjelp av små pauser, frisk luft eller fysisk aktivitet får du et verdifullt avbrekk som vil gjøre underverker for energinivået.

| Les også: Livsviktig søvn - 9 tips for å sove bedre »

Det er viktig å ha det bra og ha nok energi for å komme igjennom hele arbeidssdagen på en god måte, og med disse små grepene er du på god vei!

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.
Vi benytter cookies og liknende teknologier for å kunne tilby deg en fantastisk brukeropplevelse samt skreddersydd service og funksjonalitet. Data fra interaksjonen din med nettsiden kan derfor bli delt med våre partnere for å personalisere annonser og annet innhold på internett. Ved å klikke "jeg godkjenner" aksepterer du våre bruk av cookies. Les mer om cookies her.