
Hvordan innrede en butikk som oppmuntrer til kjøp
Enten du er butikkeier eller jobber som daglig leder i en butikk, får du her tips til hvordan du kan innrede butikken for å skape en bedre handleopplevelse – og øke salget!
Få mest mulig ut av butikken din
Uansett om butikken din er stor eller liten, om du driver en interiørbutikk, dagligvareforretning, selger sportsutstyr eller klær, er målet det samme. Du ønsker å selge så mye som mulig, slik at butikken går med overskudd.
I en tid hvor stadig flere velger netthandel over fysiske butikker, er det ingen tvil om at det er utfordrende å drive butikk. Heldigvis byr det også på mange muligheter, da du som driver fysisk butikk kan gi kundene dine en helt unik handleopplevelse som nettbutikkene aldri vil kunne nå opp til.
Tatt en titt på punktene nedenfor – og gi butikken din en skikkelig make-over!
1. Få kundene inn i butikken
Vi starter med det viktigste først: For å kunne selge må du først få kunder inn i butikken. Det høres selvsagt ut, men det er utrolig mange butikker som glemmer dette punktet.
For eksempel er et innbydende inngangsparti langt viktigere enn man kanskje skulle tro. Målet er at potensielle kunder rett og slett ikke skal klare å gå forbi uten å stikke innom.
Tydelige skilter som gjør det enkelt å finne butikken din, så vel som å se hva slags butikk du har, er også viktig. Bruk gjerne gatebutikker og skiltstativer for å trekke oppmerksomheten mot tilbud og nyheter, og for å pirre nysgjerrigheten til forbipasserende.
Har du utstillingsvinduer tilgjengelig? Da bør du vurdere hvordan dere faktisk bruker dem. Hvor ofte endrer dere utstillingen, for eksempel? Og hvordan kan dere lage vindusutstillinger som skiller seg ut og får folk til å stoppe opp? Det krever gjerne en del arbeid å få til virkelig gode utstillinger, men det kan være en kraftig trafikkdriver for butikken din.
| Les også: Har bedriften din sikret verdier og papirer mot brann og tyveri? »
2. Velg en layout som fungerer
Butikkinnredning er en kunst, og det er ikke likegyldig hvilken romplan du velger. Når du skal velge bør du stille deg to viktige spørsmål:
Hva er formålet til kunden når de kommer inn i butikken din? Er det for eksempel å bruke god tid og å bli inspirert, eller kanskje raskt å finne det de vil ha og komme seg videre.
Hvordan beveger kundene seg i butikken din i dag? Observer hvilke deler av butikken som har mye trafikk og hvilken del som har liten trafikk. Kanskje bør butikken bygges om (helt eller bare delvis) for å utnytte arealet bedre, og få kunder også til de mindre besøkte områdene.
Det finnes mange ulike måter å innrede butikken din på, her er tre populære varianter:
Butikkhyller i rekker
En tradisjonell måte å innrede større butikker på, er ved å lage oversiktlige ganger ved hjelp av butikkhyller. Dette fungerer spesielt godt for dagligvarebutikker, byggevarehus og andre butikker med mange praktiske varer.
En slik måte å innrede på gjør det enkelt å finne frem – du finner raskt det du trenger, og det er lett å manøvrere handlevogner mellom reolene.
Handlelabyrint
En handlelabyrint fungerer godt for butikker som også har et stort volum av varer, men hvor varene er mer estetiske og inspirerende og hvor kunden setter pris på å gå på oppdagelsesferd. Eksempler på butikker som bruker handlelabyrinter er Ikea, Normal og Søstrene Grene.
Når du bygger butikken på denne måten må kunden passere alle varene i butikken, noe som øker sjansen for at de finner noe de har lyst på eller trenger og putter det i handlekurven sin. Baksiden er at for kunder som bare er ute etter én bestemt vare, kan det oppleves tidkrevende å finne den, komme seg til kassen og betale.
Det er derfor viktig å vurdere hva som betyr mest for akkurat dine kunder, slik at du bygger en god handleopplevelse for dem.
Boutique
En boutique har typisk ikke et svært stort vareutvalg, men kanskje heller spesielle merker, dyrere produkter og en mer eksklusiv stil. For disse butikkene er attraktive utstillinger gjennom butikken svært viktige.
For eksempel kan man bygge opp bord og utstillinger der produktene er gruppert etter tema, farge eller serie, eller man kan lage små produktmiljøer. Det kan være å vise hvordan man styler en seng (hvis man driver interiørbutikk), setter sammen et antrekk (hvis man selger klær), eller lager en bildevegg (hvis man selger bilder).
Formålet er å inspirere kundene til både å utforske butikken og til å se for seg hvordan de kunne brukt produktene selv. En slik butikk bør innredes om relativt ofte, slik at det alltid er spennende å komme innom.

3. Sett butikken og varene i et godt lys
Belysningen kan gjøre underverker for butikken din, eller ødelegge for den, hvis den ikke er riktig. Som regel er rikelig og jevn belysning det beste for å vise fram både butikk og varer på en god måte.
Kundenes alder spiller også inn når det gjelder hvor kraftig belysning du trenger. Jo eldre man blir, desto mer lys trenger man for å se ordentlig.
I noen tilfeller ønsker man derimot en mer dempet belysning for å skape en spesiell stemning, samtidig som spotter brukes for å fremheve utstillingene.
| Les også: 7 enkle tips for en mer miljøvennlig bedrift »
4. Skap ryddige rutiner
Noe av det første man lærer når man begynner i detaljhandel, er hvor viktig det er å plassere varer med merkelappene utover, dra dem frem i hyllene og sørge for at hyllene alltid er godt fylt.Dette handler ikke bare om å ha varer tilgjengelig, men om å skape en god handleopplevelse og gjøre det enkelt for kunden å få oversikt og utforske sortimentet.
Når mange kunder handler, blir varer ofte tatt bort fra hyllene, noen ganger satt tilbake på feil plass, og butikken kan fort se rotete ut. Gode rutiner ved start og slutt av dagen er selvfølgelig viktig, men like viktig er det hva som skjer i åpningstiden.
Akkurat som på en restaurant eller kafé må bord ryddes og vaskes jevnlig, må man ta flere runder i butikken i løpet av dagen for å fylle på og rydde.
5. Benytt strategisk vareplassering
Et viktig virkemiddel, som ofte diskuteres i dagligvarebransjen, men som med fordel kan overføres til alle typer butikker, er strategisk vareplassering. Dette handler enkelt og greit om å være bevisst på hvilke produkter du vil selge mest av, og å gjøre det lett for kunden å velge nettopp disse.
Det kan være flere grunner til at du ønsker å selge mer av noe enn noe annet. Kanskje har du høyere fortjeneste på dem, du har ekstra mange av dem på lager eller de går ut på dato om en viss tid.
Plassér disse fokusproduktene i øyehøyde slik at det er lett å se dem og enkelt å plukke dem med seg. Du kan skape ekstra oppmerksomhet ved å plassere små skilt på hyllen med “nyhet”, “tilbud”, “prøv denne”, “vi anbefaler” og liknende.
Impulskjøp: Strategisk vareplassering benyttes også for å oppfordre kunden til impulskjøp. Dette dreier seg ikke bare om hvilke produkter du plasserer hvor, men også om hvordan disse vises frem. Eksponeringskurver – populært kalt “sjokkselgere” – plasseres på steder hvor alle kundene går, og gjerne i nærheten av kasseområdet.
Man kunne også brukt strategisk vareplassering for å fokusere på produkter folk ofte glemmer å kjøpe, med tilhørende skilting. “Har du husket toalettpapir/målebånd/mascara/våtservietter” eller hva det måtte være.
6. Gjør det (super)enkelt å betale
Når kundene har funnet det de skal ha, gjenstår det bare én ting på ønskelisten: å betale raskt og komme seg videre. For å gi dem nettopp det, er det viktig at du:
- Gjør det enkelt å finne kassene: Bruk skilting om nødvendig, og plasser kassene nær utgangen.
- Sørg for at kassene alltid er bemannet: Selv om man må jobbe ute i butikken med å hjelpe andre kunder, få på plass varer, rydde eller liknende, er det viktig at noen alltid har øye med kassene og raskt kan ile til ved behov. Kunder som er klare til å betale skal alltid prioriteres først.
- Håndter kø på en god måte: Ha nok kasser, ring på flere ansatte om køen begynner å bli lang, og sørg for at det er så behagelig som mulig å stå i kø. Dette innebærer at det er lagt opp til hvor køen skal danne seg slik at folk vet hvor de skal gå. Dette kan du gjøre med avsperringsbånd og avsperringsstolper, skilt, eller klistremerker på gulvene. I noen tilfeller kan et kølappsystem være praktisk, da får også kundene tid til å rusle rundt i butikken mens de venter (og potensielt plukke med seg enda flere varer).
7. Få kundene til å komme tilbake
Å drive butikk handler ikke bare om hva du selger, men om å tilby en hyggelig handleopplevelse og å skape gode relasjoner med kundene. Transaksjonen består med andre ord ikke bare av utvekslingen av varer mot penger, men av samhandlingen mellom kunde og ansatt.
Avhengig av hva slags butikk du driver, kan personlige og gode råd om produktene – og hvordan de brukes – være nettopp det som gjør at kundene kommer tilbake.
Uavhengig av hva du selger er det å få kunden til å føle seg velkommen et stort steg i riktig retning. Å si hei med et smil, spørre om det er noe man kan hjelpe med, og å ønske kunden en god dag er små ting som betyr mye.
Å trene de ansatte i å være bevisste på hvilke signaler de sender, er også viktig. Hvis en kunde kommer til kassen og den ansatte ikke sier et ord under betalingen – eller er opptatt i telefonen eller med en kollega i stedet for å gi kunden oppmerksomheten han eller hun fortjener – da er det lite som frister kunden til å komme tilbake.
Målet må være at hver kunde som forlater butikken, gjør det med en god opplevelse i bagasjen. Når man trives et sted, kommer man gjerne tilbake – og da øker sjansen for at kunden velger deg neste gang, heller enn konkurrenten.
| Les også: Derfor er du den viktigste årsaken til hvordan arbeidsmiljøet er »