
Behov for billige kontormøbler? Hold kostnadene nede med våre tips!
Lite plass og mye rot? Et kontor skal ikke bare se bra ut – det skal fungere. Du vil ha et arbeidsmiljø som er trivelig, praktisk og som gjør jobben effektivt. Og selvsagt: det skal ikke koste skjorta.
Men før du går til innkjøp av nye kontormøbler, stopp opp og tenk: Hvordan jobber dere egentlig? Trenger dere plass til papirarbeid og arkivering, foregår det meste digitalt, eller brukes kontoret kun noen timer i uken til regnskap og lignende oppgaver?
Noen kontorer er planlagt til minste detalj. Andre har fått møbler og løsninger litt etter behov, og papirer og materiell har havnet der det ble plass. Med en enkel gjennomgang av lokalene og behovene deres, kan du skape et ryddigere kontor med langt bedre lagringsplass. Her får du våre beste tips til hvordan du kan innrede smart og holde budsjettet i sjakk!
| Les også: Få et flott kontor på budsjett - slik gjør du det! »
Oppbevaring og sosial øy i ett
Sett lave skap med ryggen mot hverandre midt i rommet. Da får du oppbevaringsrom fra begge sidene, og toppen på skapene utgjør et bord som kan brukes som et ekstra møtebord, sosialt samlingspunkt eller til oppbevaring av brosjyrer og annet.
En skjermvegg kan også fungere som romdeler. Perfekt for å skape soner i åpne kontorlandskap, redusere støy og gi ansatte litt etterlengtet privatliv uten å bygge faste vegger.
Skyvedørsskap passer ekstra godt der det er trangt om plassen
Skap med skyvedører og sjalusiskap gjemmer unna rot og passer godt der man kanskje ellers ikke kunne hatt et skap fordi dørene kommer i veien.
Få mest mulig opp i høyden
Benytt veggplassen så langt det lar seg gjøre. Du kan bruke bokhyller, reoler, vegghengte hyller og knagger. Jo mer du får i høyden jo mer gulvplass blir frigjort, og lokalet blir også enklere å rengjøre.
Smart oppbevaring under pulten
En skuffeseksjon kan stå under skrivebordet for ekstra oppbevaringsplass. Velg gjerne en som er låsbar, så ingen “låner” pennene og saksen din. Det finnes også uttrekkbare skuffer som monteres rett under bordplaten på skrivebordet for ekstra plass til skrivesaker og annet. Kabelkurver får kabelrotet unna en gang for alle!
Papirhåndtering
Noen papirer tas frem ofte, de inneholder kanskje kontaktinformasjon, prosedyrer og annen informasjon. Disse kan med fordel settes i stive gjennomsiktige mapper i et bordstativ, da har du dem tilgjengelig og kan enkelt bla mellom arkene.
Andre papirer er mer midlertidige, som del av saksbehandling, ordrehåndtering og liknende. Her kan en sorteringsstasjon være til god hjelp – rett og slett en oppbevaringsenhet eller brevordner som plasseres på skrivebordet og lar deg sortere papirene etter status.
For mer permanent oppbevaring av papirer er arkivskap med hengemapper et populært valg, i tillegg til kontorskap hvor papirene oppbevares i permer.
Oppbevaring som også fungerer for free seating
Jobber man på et sted med free seating (at man ikke har fast plass men sitter der det er ledig), kan oppbevaringsløsninger være utfordrende. For felles materiell kan man bruke de samme kontorskapene og løsningene som på andre arbeidsplasser, men for personlige eiendeler og papirer er det ikke like enkelt.
Skap med mange låsbare rom hvor hver ansatt har sitt eget rom bør plasseres lett tilgjengelig. For laptoper, mobiltelefoner og nettbrett er ladeskap en smart løsning for å låse inn og lade flere enheter.