- Cowab
- Blogg
- Helse & trivsel på jobb
- Demp støyen – øk produktiviteten på jobb

Demp støyen – øk produktiviteten på jobb
Støy på arbeidsplassen er mer enn bare irriterende. Forskning viser at det faktisk kan redusere produktiviteten betydelig. Les mer om hvordan støy påvirker arbeidsytelsen og hvilke konkrete tiltak du kan gjøre for å dempe problemet.
Arbeidsplasser kommer i mange former og med ulik støybelastning, avhengig av om man jobber i industrien eller på kontor. Også oppgavene vi utfører når vi er på jobb har betydning for hvor forstyrret vi blir av ulike typer støy. Det er likevel flere negative effekter av å bli utsatt for uønsket støy på arbeidsplassen; noen av dem påvirker ikke bare produktiviteten, men også helsen.
Konsekvenser av støy på arbeidsplassen
-
Betydelig reduksjon i produktivitet: Flere studier har undersøkt støyens effekt på arbeidsplassen, og en oppsummering fra World Green Building Council viser at produktiviteten for konsentrasjonskrevende oppgaver kan falle med opptil 66 % i støyende omgivelser.
-
Flere feil: Støy øker risikoen for feil i arbeidet, og en studie viste at tiltak som reduserte uønsket støy, førte til 10 % færre feil på arbeidsplassen.
-
Stress og andre helseproblemer: Langvarig støyeksponering kan føre til frigjøring av stresshormoner, søvnforstyrrelser og høyere blodtrykk. Kronisk stress kan svekke immunforsvaret og bidra til vektøkning. Støy kan dermed øke sykefraværet, fordi ansatte blir mer utsatt for sykdom.
-
Vi trives dårligere på jobb: Støy gjør oss mer slitne, og vedvarende forstyrrelser påvirker både trivsel og jobbtilfredshet. Ansatte rapporterer også om lavere motivasjon i forhold til oppgavene sine.
-
Varig hørselsskade: At høyt støynivå kan føre til permanent hørselstap og tinnitus (piping i ørene) er velkjent. Heldigvis er det gjort mange tiltak de senere årene, for eksempel påbud om bruk av hørselsvern. Nyere forskning viser imidlertid at selv lavere støynivåer kan gi varig hørselsskade ved langvarig eksponering.
-
Skaper irritasjon: Gjentatte forstyrrelser øker irritabiliteten, noe som ikke bare påvirker humøret og konsentrasjonen, men også samarbeid med kollegaer.
| Les også: Har du nedsatt hørsel uten å vite det? Se etter disse tegnene »

Hvordan dempe støy på arbeidsplassen?
Utformingen av arbeidsplassen avgjør hvilke muligheter man har til å dempe støy. Heldigvis finnes det løsninger for alle typer arbeidsplasser som kan bidra til støyreduksjon. Eksempelvis:
Separate rom basert på oppgaver: Å dele opp lokalet i mindre rom hjelper mye på akustikken, og reduserer støybelastningen for alle ansatte.
Dette er ofte enklere i kontormiljøer enn på industriarbeidsplasser, men for konsentrasjonskrevende oppgaver finnes det løsninger som flyttbare kontorer som kan plasseres i arbeidshallen for å redusere støy.
Del opp arbeidsstasjonene med skjermvegger: Et enkelt tiltak for å redusere støy er å sette opp skillevegger rundt arbeidsområdene. Det finnes egne støyskjermer for industrien, noen til og med med hjul, som gjør dem lette å flytte dit du ønsker.
På kontoret kan du velge mellom ulike gulvstående skjermvegger, eller skjermvegger som monteres direkte på skrivebordet.
Sørg for stille soner: Enten du permanent jobber i stille soner, eller har tilgang til slike rom, vil det redusere forstyrrelser og øke produktiviteten.
Kultur og regler: Noe støy er uunngåelig som en del av jobben, for eksempel å snakke med kunder på telefon eller produksjonsstøy. Annen støy er adferdsbasert, som private mobilsamtaler og bruk av høy stemme, for eksempel.
Enkle retningslinjer kan gjøre arbeidshverdagen bedre for alle. Dette kan for eksempel være faste tidspunkter for stille arbeid, regler om å gå bort til kollegaen man vil snakke med i stedet for å rope, eller at møter og lengre samtaler tas på møterom.
Absorber støyen: Et av de rimeligste tiltakene for å redusere støy er å absorbere lyden med lydabsorbenter, samt tekstiler som pledd, puter, tepper, gardiner og draperier.
Rutiner for maskinvedlikehold: Dårlig vedlikehold av maskiner, vifter og datamaskiner skaper ekstra støy. Regelmessig service og smøring kan redusere støynivået fra mekaniske kilder med opp til 5-10dB.
Lydmaskering: Det er ofte umulig å fjerne støyen helt, og da kan man forsøke å maskere den. En populær metode er å bruke støydempende hodetelefoner, for noen kan såkalte “white noise” maskiner hjelpe. Disse lar deg lytte til naturlyder, for eksempel regn, fuglekvitter og liknende.
| Les også: 9 tips til hvordan du kan glede en kollega »
Støy er en målbar, håndterbar og ofte undervurdert årsak til tapt arbeidsevne og dårlig trivsel. Før man setter i verk tiltak, bør alle ansatte involveres for å identifisere hvor den mest forstyrrende støyen kommer fra, slik at innsatsen kan rettes mot områdene med størst effekt.
Vanlige spørsmål og svar
- Støy på arbeidsplassen reduserer produktiviteten fordi den gjør det vanskelig å konsentrere seg, øker stressnivået og fører til flere feil og misforståelser. I tillegg kan støy skape irritasjon og svekke samarbeidet mellom kolleger, noe som ytterligere påvirker arbeidsflyten negativt.
- Langvarig eksponering for støy kan føre til stresshormonfrigjøring, søvnforstyrrelser, høyt blodtrykk og til slutt svekket immunforsvar. Det kan også øke sykefraværet blant ansatte.
- Bedrifter kan blant annet: sette opp lydabsorbenter og tekstiler (tepper, gardiner, puter), etablere stille soner, bruke skjermvegger og lage retningslinjer for forstyrrelser (f.eks. at møter tas på egne rom).
- Arbeidsgiver er ansvarlig for å måle støynivå, beskytte ansatte (f.eks. med hørselsvern) og iverksette tiltak for å redusere støy når nivåene er helseskadelige.
- Skjermvegger og lydabsorbenter er blant de rimeligste og mest effektive tiltakene. De absorberer lydbølger og reduserer ekko, noe som kan gjøre arbeidsmiljøet roligere og mer produktivt.











