Slik oppbevarer du rent & skittent tøy i egne soner på arbeidsplassen

Slik oppbevarer du rent & skittent tøy i egne soner på arbeidsplassen

Hva er rene og skitne soner?

Rene og skitne soner brukes om områder på en arbeidsplass eller et anlegg hvor det må etableres ulike nivåer av hygiene og renslighet for å hindre at forurensning, smuss og skadelige stoffer sprer seg.

En ren sone er beregnet for oppgaver som krever god hygiene og minimal risiko for forurensning, mens en skitten sone brukes til arbeid hvor smuss og forurensning ikke kan unngås.

Industri, helsevesen og næringsmiddelbransjen er eksempler på arbeidsplasser hvor det ofte finnes rene og skitne soner. Ser vi så nærmere på arbeidsplasser innen industri der denne soneinndelingen benyttes, finner vi blant annet kjemiske fabrikker, olje- og gassanlegg, maskinindustrier og metall- og bilindustrier.

| Les også: Oppbevaring av kjemikalier - dette må du tenke på »

Selv om rene og skitne soner hovedsakelig brukes i industri og helsevesen, er det andre steder som kan ha nytte av en lignende inndeling (om enn ikke så klinisk og streng) – for eksempel skoler og førskoler.  

Noen ganger er det ikke nødvendig å ha helt adskilte soner, men det kan være nødvendig eller gunstig å dele opp oppbevaring av rent og skittent tøy eller personlig tøy og arbeidstøy. Dette kan enkelt gjøres med todelte garderober.

Separat klesoppbevaring med todelte garderober

Å ha separat klesoppbevaring for dine private klær og arbeidsklær er et viktig tiltak for å opprettholde arbeidsmiljøet og sikkerheten. Her er noen grunner til at separat lagring er viktig:

  • Forhindre kontaminering: Ved å ha separate oppbevaringsområder for arbeidsklær og privatklær kan du unngå at smuss og farlige stoffer følger med hjem og sprer seg til familiemedlemmer.
  • Sikkerhet og hygiene: i enkelte bransjer, som helsevesenet og næringsmiddelindustrien, er det strenge sikkerhets- og hygieneforskrifter som krever at du oppbevarer arbeidsklær og personlige klær separat. Dette er viktig for å sikre at smuss og forurensning ikke sprer seg til andre områder eller klær.
  • Lengre holdbarhet på arbeidsklær: Hvis du oppbevarer arbeidsklærne dine atskilt fra dine personlige klær, kan du forlenge holdbarheten. Arbeidstøy utsettes ofte for tøffe arbeidsforhold og skitt, og holder du det adskilt fra vanlige klær, unngår du unødvendig slitasje og forurensning.
  • Spar tid: Det er også langt enklere å holde orden slik at man har rent tøy til enhver tid, samt å sørge for gode rengjøringsrutiner av tøy når man har todelte skap.

Et todelt skap er perfekt for nettopp dette formålet! Med et slikt dobbeltskap får du to skap i ett, som betyr at du kan henge opp arbeidstøyet i den ene skapseksjonen og deretter oppbevare dine private klær i den andre.

På denne måten kan du minimere risikoen for at klærne dine blir forurenset og beskytte dem mot smuss og farlige stoffer, som både forlenger levetiden, og du kan spare penger fordi du ikke trenger å kjøpe nye klær så ofte – med mindre du vil til, selvfølgelig!

Garderobeskap med separate rom for arbeidsklær og privatklær bidrar til et renere arbeidsmiljø, forbedrer hygiene og sikkerhet på jobben – og du slipper å ta med skittentøy hjem hver dag.

| Les også: Låsguide: velg riktig lås til riktig skap »

Derfor bør man ha arbeidsklær på jobb

I kombinasjon med soneinndelingen kan bruk av riktig arbeidstøy være avgjørende for å opprettholde sikkerhet og hygiene på arbeidsplassen. Men det er også andre grunner til at du bør bruke arbeidsklær på jobb – her er tre:

  1. Beskyttelse mot forurensning og skader: Arbeidsklær og vernesko reduserer risikoen for ulike skader, som kutt og brannskader, kjemisk eksponering og også andre arbeidsrelaterte skader.
  2. Hygiene: bruker du arbeidstøy kan du redusere risikoen for at bakterier, smuss og skadelige stoffer overføres til ulike arbeidsområder. Dette er spesielt viktig i helsevesenet og næringsmiddelindustrien hvor god hygiene er avgjørende for å unngå spredning av sykdommer og annet.
  3. Profesjonalitet og bedriftsimage: med arbeidsklær skaper du et profesjonelt og enhetlig image for bedriften. Bruker du bedriftens logo eller en uniform kan det også gi et positivt inntrykk på både samarbeidspartnere og kunder.

I tillegg til dette er det viktig med gode rutiner rundt vaskerihåndtering på arbeidsplassen. Dersom klesvasken blir tatt hånd om på arbeidsplassen, er det praktisk å ha vaskeposer eller vaskevogner der du kan kaste arbeidstøy som må vaskes. Har du plass i garderoben, er et vaskeriskap både praktisk og trygt.

Trenger du hjelp til å innrede garderoben på arbeidsplassen din? Ta gjerne kontakt med oss ​​i Cowab - du kan nå oss på telefon, e-post og chat!

| Les også: Den ultimate guiden til garderobeinnredning på jobb & offentlige steder »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Vennligst vent...
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.