Bordvogn, oppbevaringsskap, pallereol og montørstol fra Cowab. Foto

7 ting alle bedrifter trenger uansett bransje

Fra spritdispensere til utstyr & innredning for bedrifter. Ingeniør Carl-Oskar Wernström var tidlig ute med å designe og produsere produkter som skulle hjelpe bedrifter med å arbeide bedre og mer effektivt. 

Fra han startet Cowab i 1933 med sitt egenproduserte sortiment og frem til i dag, har Cowab plukket opp mye lærdom om hva bedrifter og organisasjoner trenger for å fungere. Nøkkelen til suksessen ligger i et tett og godt samarbeid med kundene: For å forstå hva den enkelte trenger er det nødvendig å vite hvordan han eller hun jobber.

| Les også: Derfor overlever ikke norske bedrifter »

Da ergonomi & bærekraft ble viktig

I industriens spede begynnelse lå fokuset på å finne opp og produsere utstyr som virket, og som sørget for at jobben ble gjort på en effektiv måte. Produksjonen spilte ikke nødvendigvis på lag med de ansatte, noe som gjorde at mange ble utsatt både for kjemikalier, farlige arbeidssituasjoner og slitasjeskader som følge av repetitativt arbeid i uheldige stillinger.

Etterhvert kom man til erkjennelsen av at arbeidsgiver hadde et ansvar for å ivareta de ansattes helse. Også for bedriftens del var det fordelaktig å få ned sykefravær og å ta vare på eksisterende kompetanse. Mange hørte for første gang om ergonomi i forbindelse med de første såkalte ergonomiske kontorstolene, men det tok langt lengre tid før dette begrepet ble vanlig i industrien.

Selv i dag er det mange arbeidsgivere som har en lang vei å gå når det gjelder å tilpasse arbeidet til den enkelte ansatt, og ikke omvendt

I senere tid har også bærekraft blitt et stadig viktigere begrep, og å drive så klimavennlig som mulig har blitt et mål for langt flere bedrifter enn tidligere. Som leverandør av innredning & utstyr til arbeidsplasser over hele landet er Cowab sitt ansvar bevisst, og jobber ikke bare for å levere effektivt utstyr:

Minst like viktig er at utstyret er ergonomisk å bruke, at det produseres med så lavt klimaavtrykk som mulig og at det er holdbart, slik at man trenger å kjøpe nytt sjeldnere.

Naturligvis er det ikke slik at en industribedrift og et advokatkontor trenger nøyaktig de samme tingene. Likevel er det mye utstyr og innredning som er nødvendig for å drive effektivt, uansett hva slags firma eller organisasjon det gjelder. Vi har derfor plukket ut noen av de mest populære produktene som benyttes av norske bedrifter — uansett bransje.

| Les også: Slik kildesorterer du på arbeidsplassen (og sparer penger på å gjøre det) »

To ansatte på kontor med ergonomisk utstyr fra Cowab. Foto

Innredning & utstyr alle bedrifter trenger

1. Lagerhyller & oppbevaringsskap

På tross av at vi blir stadig mer digitalisert, er det fremdeles langt igjen til det papirløse samfunnet. Gode skap og lagerreoler holder orden på både papirer, utstyr og rekvisita, uansett hvilken bransje du jobber i. Håndterer du i tillegg varer eller materialer, er behovet for riktige lagerhyller enda større.

2. Kontorstol & skrivebord

Når man driver et firma eller en organisasjon, medfører det ofte noe kontorarbeid, som regnskap, fakturering og lønn. En god kontorstol er spesielt viktig om man sitter i den flere timer hver dag. Men gjør man bare kontorarbeid sporadisk, kan man klare seg fint med en enklere og rimeligere kontorstol.

Et skrivebord er selvsagt helt nødvendig, men om man bare jobber på en laptop kan man nøye seg med et plassbesparende lite skrivebord. Tenk over om du kommer til å håndtere mye papirer, tegninger eller liknende, da kan det være fornuftig med større arbeidsflate på skrivebordet ditt.

3. Førstehjelpsutstyr

Selv om arbeidsplassen er oversiktlig, ryddig og preget av gode rutiner, kan uhell og ulykker likevel skje. Derfor er det helt nødvendig å ha førstehjelpsutstyr lett tilgjengelig. Like viktig å informere både nye og eksisterende ansatte om hvor utstyret befinner seg.

4. Entrématter

Entrématter høres kanskje ikke veldig spennende ut, men de har flere viktige funksjoner: De hindrer folk i å gli og skade seg både ute og inne, de reduserer mengden søl og skitt som dras inn i lokalene, tar vare på gulvene og forenkler rengjøringen.

Også er det mye hyggeligere å være på en ren og tørr arbeidsplass!

Entrématte fra Cowab

5. Avfallsbeholdere til kildesortering

Å håndtere avfall er en nødvendig og viktig del av alle bedrifters rutiner. Etter at det ble lovpålagt for bedrifter å sortere mat- og plastavfall, har avfallsbeholdere spesielt for kildesortering blitt svært populære.

Avfallsbeholdere er funksjonelle samtidig som de diskret skjuler avfallet.

Avfallsbeholdere fra Cowab

6. Garderobeskap eller andre garderobeløsninger

En garderobe kan være så mangt, alt fra en enkel knaggrekke og skostativ til en fullt utstyrt garderobe med garderobeskap, våtromsmatter og garderobebenker. Uansett virksomhet trenger man en form for klesoppbevaring for ansatte, kunder eller leverandører.

7. Rengjøringsutstyr

Gode rutiner og smart utstyr gjør det enkelt å holde arbeidsplassen ryddig og ren. Klut og bøtte får kanskje jobben gjort, men det er langt enklere og mer ergonomisk å frakte med seg utstyret på en vaskevogn. Et eget designert skap for vaskemidler, moppeskaft, avfallsbeholdere og annet rengjøringsutstyr, er praktisk og tidsbesparende, samtidig som det gir et ryddigere uttrykk.

| Les også: Derfor skal du velge garderobeskap av stål »

Å investere i disse syv grunnleggende tingene er ikke bare smart; det legger også et solid fundament for en trygg, effektiv og trivelig arbeidsplass. Uansett bransje handler det om å gjøre hverdagen enklere for både ansatte og besøkende. Når de små detaljene sitter, får bedriften bedre flyt, økt trivsel og ikke minst mer fornøyde folk på laget.

Vanlige spørsmål og svar

Ergonomiske stoler, hev/senk-bord og annet tilpasset utstyr reduserer belastningsskader, øker produktiviteten og bidrar til bedre arbeidsmiljø.
Effektiv oppbevaring holder arbeidsplassen ryddig, reduserer letetid og sikrer at utstyr og dokumenter er lett tilgjengelig, noe som gir bedre flyt og høyere effektivitet.
Førstehjelpsutstyr, verneutstyr, sklisikring og påkjøringsbeskyttelse er essensielt for å skape et trygt arbeidsmiljø og redusere risikoen for ulykker.
Et hyggelig pauserom med kaffe og komfortable møbler bidrar til bedre trivsel, høyere produktivitet og et sterkere samhold blant de ansatte.

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Vennligst vent...
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.