Mangler du arbeidsglede? Slik finner du den igjen!


Du tilbringer mange timer i uka på jobb, og hvordan du har det på arbeidsplassen påvirker i høyeste grad hvordan humøret er de timene du ikke jobber. 

Visste du at på verdensbasis er nordmenn blant de aller lykkeligste på jobb? Gjennomsnittlig er under halvparten av verdens befolkning fornøyde med jobben sin, mens her i Norge har 9 av 10 det helt greit på jobb. Vi tjener godt, jobber færre timer per uke enn man jobber i mange andre land, og vi har strenge krav for både ferie, sikkerhet og arbeidsmiljø. 

| Les også: Slik får du et fantastisk år - snart nå! »

I tillegg har vi gjerne en flatere struktur i norske bedrifter enn i andre land i verden: Veien opp til sjefen er kort, døra er som regel åpen og vi har oftere mulighet til å være med å påvirke egen arbeidshverdag.

Likevel er det selvsagt store forskjeller fra arbeidsplass til arbeidsplass, og noen ganger kan det oppstå endringer som gjør at du ikke lenger har det like bra.

Derfor har vi det ikke bra på jobb

Det kan være mange årsaker til at du ikke trives på jobb, og noen er gjengangere: Kanskje er du ikke fornøyd med arbeidstiden, har kollegaer du synes er irriterende, eller  opplever stort arbeidspress og at du ikke rekker å få unna det du blir pålagt. Du føler kanskje at du har liten kontroll over egen arbeidshverdag eller få utviklingsmuligheter der du er, eller at det er liten sammenheng mellom innsatsen du legger inn og belønningen du får. 

 I noen tilfeller har det kanskje gått så langt at mistrivselen eller mangelen på motivasjon bare kan løses ved å bytte jobb.  For mange derimot kan noen få grep gjøre det mye triveligere å være på jobb! 

Prøv dette for å få det bedre på jobb

Identifiser faktorer som påvirker negativt - og se om de kan løses

Hva er det som gjør at du ikke trives på jobben? Finn ut hva det er, og vurder om det kan være mulig å fikse eller forbedre dem. Om det er arbeidstidene som er problemet, eller at du kunne tenke deg andre oppgaver for eksempel -  ta en prat med sjefen om noe kan gjøres. 

Noen ganger må man rett og slett tørre og spørre for å komme noen vei, og er det ikke mulig å gjøre noe med situasjonen nå kan det kanskje åpne seg muligheter senere. 

Lag en liste over 3 ting du er takknemlig for i dag

Sett av et par minutter hver dag til å identifisere tre ting du er glad for at du har. Du kan enten starte arbeidsdagen på denne måten, eller lag deg en påminner til et fast klokkeslet hvor du setter av litt tid. Tingene du lister opp trenger ikke å være kjempestore saker!

 Det kan være alt fra at du har mulighet til å ordne deg kaffe på jobb til at du har gode kollegaer, at det er mye humor på jobb, at du får bruke kroppen i arbeidstiden og holde deg aktiv til at du liker arbeidsoppgavene du skal gjøre. 

Hjelp noen med å løse et problem

Det er få ting som får oss til å føle oss så bra med oss selv som når vi har hjulpet en annen. Engasjer deg i en utfordring en kollega har og se om du kan hjelpe til med å løse den. Dette gjør flere ting - du får både økt forståelse for kollegaene dine og deres situasjon, du føler deg bedre fordi du hjelper noen, og du er med å bidra til et godt samarbeidsklima på arbeidsplassen. 

Ta deg selv i å tenke “dette er dritt”

Om du ofte i løpet av arbeidsdagen tenker at noe er spesielt negativt, forsøk å ta tak i det og snu det. Om du irriterer deg over en kollega for eksempel, forsøk å fokuser på de positive egenskapene ved personen. Kanskje de er empatiske og hjelpsomme, eller kunnskapsrike og pålitelige? 

Lær noe nytt

Om du opplever at motivasjonen på jobb er på bunn-nivå, kan faglig eller personlig utvikling få deg over kneika. Du kan enten engasjere deg i andre oppgaver eller prosjekter på jobb for å lære noe nytt og prøve andre ting, eller ta et kurs eller lese deg opp på feltet du jobber med. 

Mange opplever å finne ny mening i jobben sin når de lærer mer, og en bonus er at du blir enda mer verdifull som arbeidstaker når du opparbeider deg mer kunnskap og erfaring.

Lag en skryte-tavle

Når noen sier noe bra om oss eller jobben vi gjør, vi har oppnådd gode resultater, vunnet en pris eller gort noe annet vi er stolte av så har vi en tendens til å nyte det i øyeblikket også glemme det.  Lag en skrytetavle (den kan selvsagt være digital om du foretrekker det) med ting som gjør deg glad og du er stolt av. 

Samle for  eksempel mailer hvor du har fått skryt for jobben du har gjort, tilbakemeldinger fra andre, prosjekter du er stolt av, eller priser eller premier du har vunnet. Når du har en tung dag så ta en titt på skryte-tavlen din, og se at du har fått til mye, og det er mange som synes du er aldeles strålende!

| Les også: Behov for billige kontormøbler? Hold kostnadene nede med våre tips! »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.
Vi benytter cookies og liknende teknologier for å kunne tilby deg en fantastisk brukeropplevelse samt skreddersydd service og funksjonalitet. Data fra interaksjonen din med nettsiden kan derfor bli delt med våre partnere for å personalisere annonser og annet innhold på internett. Ved å klikke "jeg godkjenner" aksepterer du våre bruk av cookies. Les mer om cookies her.