Lagerbeholdning for små bedrifter - 5 ting du må vite

Lagerbeholdning for små bedrifter - 5 ting du må vite


Opplever dere at det er vanskelig å finne plass til nye varer, eller at det er utfordrende å få en god flyt på lageret? Få med deg disse tipsene!

For små bedrifter kan det fort bli overveldende når varer kommer tidligere enn planlagt, eller det kommer store partier på en gang. Man har ikke hverken plassen eller systemene som store og profesjonelle lagre har, og får aldri ordentlig kontroll på lagerbeholdningen.

Disse utfordringene går både ut over effektiviteten og lønnsomheten, og faren for ulykker og skader er også større. Man opplever gjerne også at man går tom på lager for etterspurte varer, eller har for mye av andre varer. Det er med andre ord langt mer å tjene på å få til en strømlinjeformet lagerhåndtering enn man kanskje tror - også for småbedrifter.

| Les også: Guide: Finn riktig stroppebånd & verktøy for din bedrift  »

5 tips til hvordan bedriften kan få kontroll på lagerbeholdningen

1. Sett minstenivåer for produkter

Et minstenivå er det antall produkter du minimum skal ha på lager før det bestilles eller produseres mer. Nøyaktige og gjennomtenkte minstenivåer gjør at du dramatisk effektiviserer lagerdriften din, og øker lønnsomheten. Du reduserer sjansen for å gå tom på lager, og slipper enorme partier for å fylle på med mer. 

Det er viktig å merke seg at har du ulike produkter eller produkttyper kan du sjeldent sette samme minstenivå på alle, det må gjøres en individuell vurdering. Denne baserer seg på hvor mye du selger av et gitt produkt i gjennomsnitt hver måned samt hvor ofte du ønsker å gjøre nye bestillinger. 

2. Utnytt lagerplassen bedre

Når du vet hvor mange varer av hver type du til enhver tid har på lager, kan du også finne ut hvor stor plass dette vil ta. På denne måten kan du gjøre avstanden mellom lagerhyllene større eller mindre avhengig av hva og hvor mye som skal oppbevares på disse, slik at “tom luft” reduseres og du får flere varer per kvadratmeter.

Å ha faste plasser for lagerførte varer sparer også tid når det gjelder plukking. Merk hyllene godt med hva som skal stå der slik at alle enkelt kan putte varer inn eller hente dem ut. 

Vurder i tillegg hvilken dybde du har behov for på lagerhyllene. Dersom lagereolene er dypere enn det dere trenger går det bort verdifulle centimetre, plass dere kunne brukt til å få inn enda flere lagerhyller.

3. Ha faste områder for innkommende og utgående kolli

Små bedrifter har ikke nødvendigvis ansatte som umiddelbart kan behandle innkomne forsendelser og få dem på plass i hyllene der de hører hjemme.

Sett derfor av designerte områder for varer som kommer inn (og skal ut). Det gjør det enkelt å få oversikt, vite hva man skal gjøre og det reduserer faren både for at varer blir glemt eller at de blir stående i veien.

4.Gjør en vurdering av lagerbeholdningen regelmessig

Fordi etterspørselen og behovet endrer seg over tid, er det viktig å sette av tid til å med jevne mellomrom gå over lagerbeholdningen og se om denne er riktig. Å lagerføre varer som sjeldent selger for eksempel, tar opp verdifull plass som kunne gått til produkter som selger oftere.

Bedrifter som ikke gjør dette betaler opp til 30%* mer enn foretak som har en effektiv lagerflyt, over tid snakker vi med andre ord om store summer. Hvor ofte du bør ta en slik gjennomgang kommer an på hvor sesongbetont virksomheten er, men hvert kvartal er en god tommelfingerregel.

*25-32% i følge The RO Institute

5. Sørg for gode rutiner - og at alle involverte kjenner til dem

I tillegg til å sette rutiner for hvilke varer som skal hvor og hvor ofte det skal bestilles inn nytt, er det også andre deler av driften som må tydeliggjøres. For eksempel er det viktig å vite hva man skal gjøre med eventuelle returer og defekte varer, både på lageret men også i egne systemer. 

Når rutinene er satt er det selvsagt viktig at alle kan dem og vet hvordan lagerdriften skal foregå. God opplæring gir trygge ansatte og en både mer effektiv og lønnsom lagerdrift. 

Det fine med disse tipsene er at de for det meste bare koster tid, med unntak av eventuelle nye og bedre egnede lagerreoler, merking, lagerbokser, pakkebord eller annet lagerutstyr. Alt det øvrige går utelukkende på å gjøre grundige vurderinger og sette gode rutiner. Lykke til!

| Les også: Den komplette guiden: Slik planlegger du et nytt lager »

Få våre beste tips rett i innboksen

Få nye bloggartikler med tips til hvordan du kan effektivisere bedriften din og mye mer. Du er samtidig først ute med tilgang til aktuelle tilbud og nyheter.
Vennligst vent...
Det er helt gratis å være påmeldt, og du kan når som helst avslutte abonnementet ved å klikke på avmeldingslinken i nyhetsbrevet.